Formy výuky používané během dopoledních, terénních a pobytových programů kurzů se významně podílejí na rozvoji klíčových kompetencí u účastníků a přispívají k rozvoji témat obsažených ve vzdělávacích oblastech Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní, základní, gymnaziální a odborné vzdělávání. Svým obsahem pobytové programy naplňují průřezová témata „Environmentální výchova, Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana a Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.“
V průběhu programu na účastníky působíme komplexně. Zaměřujeme se na „Výchovu v přírodě“, což je pedagogický směr, při kterém kombinujeme Ekologickou výchovu s Osobnostně sociální výchovou a Zážitkovou pedagogikou.
Rozvíjené klíčové kompetence nazýváme „umění žít“. Není za tím žádná neuchopitelná metafyzika. Jedná se o to učit se nejen o pyramidách, odmocninách, láčkovcích či lomu světla, ale také o sobě, o vztazích, v nichž denně žijeme, o tom jak zabránit destruktivnímu sporu, jak čelit zátěžím, které nám život chystá, či jak si něco vyjednat, aniž bychom „urazili“ své kolegy, spolupracovníky, spolužáky atd.
Velký důraz klademe na tzv. review, neboli zpětný pohled na hru, ve kterém se rozebírá, jak účastníci daný problém řešili, jak jej mohli řešit a poskytuje tak velké množství zpětných vazeb. Řešení náročných úkolů umožňuje rozvoj kreativity, týmové spolupráce, komunikativních dovedností, sociálního cítění a dalších vlastností potřebných v každodenním životě.
Bohatství, které účastníci programu získávají v podobě zkušeností se odvíjí od nasazení, které do hry vkládá.
Cíle pobytových programů:
- upevnit a doplnit vědomosti o vztazích a dějích v přírodě
- naučit účastníky práci v týmu
- přispět k rozvoji komunikativních dovedností
- zkvalitnění vztahů mezi dětmi (studenty)
- vzájemné poznání dětí (studentů) s jejich třídní učitelem
- nabídnout nové zážitky a zkušenosti.
- aktivní pobyt v přírodě
- snížení agresivity
- řešení problémových situací
- navození atmosféry vzájemného respektování
Formy:
- praktická pozorování v přírodě
- simulační hry
- aktivity na smyslové vnímání přírody, team building, globální výchovu apod.
- využití prvků osobnostně sociální výchovy
- netradiční sporty
Zaměření programů:
- komunikace
- práce v týmu
- osobnostně sociální rozvoj
- strategické hry
- turistické a tábornické dovednosti
- netradiční sporty
- environmentální výchova
Typy vzdělávacích programů
Dopolední program (2 – 3 hod.) Zaměření: environmentální a globální výchova, OSV, programy zaměřené na řemesla (pečení chleba, práce s přírodními materiály), tradice (vánoční a velikonoční zvyky)
Terénní program (2 – 6 hod.) Zaměření: terénní biologie, environmentální výchova, ochrana přírody, poznávání přírodně cenných a významných lokalit.
Expediční program (2 – 3 dny) Zaměření: terénní biologie, environmentální výchova, ochrana přírody, poznávání přírodně cenných a významných lokalit, udržitelná a k přírodě šetrná turistika.
Pobytový program (2 – 5 dnů) Zaměření: dle požadavků pedagogů (viz 3. Metodická východiska).
Adaptační kurz (2 – 5 dnů) Zaměření: budování pozitivního školního klimatu v nových školních kolektivech.
Cílové skupiny:
MŠ, ZŠ, SŠ, Praktické školy, handicapované děti, studenti VŠ pedagogických a rekreologických oborů.
Přihlášky a informace:
Mgr. Lukáš Kamas
lukas.kamas@alcedovsetin.cz
tel. 731 575 846 nebo 571 424 077 (Hájenka)